Puutarhapalsta, sauvasirkat ja akvaario

Minulla on vielä lomaa hieman toista viikkoa. Aika on mennyt nopeasti, mutta lapsiperheellinen voi olla iloinen, kun todella monessa kohtaa olen tuntenut olevani oikeasti lomalla :D Aika pian on sitten vain viikonloput, ja syysloma häämöttää jossakin kaukana...

Olen matkan jälkeen käynyt puutarhapalstalla monta kertaa, ja tänään olen taas menossa. Aitaa ei ole toistaiseksi saatu rakennettua, joten peurat/ jänikset ovat jälleen käyneet tekemässä tuhoja. Nyt ei kuitenkaan voi mitään. Kun ei jaksa, niin ei jaksa.

Kuitenkin...on niin mukavaa, kun särkynyt sydän kukkii uudestaan (muutama kukka). Tarhapäivänliljan ensimmäinen kukka aukesi juuri. Syysleimu aloittaa luultavasti kukintansa pian. Pensasmustikassa on hienoja raakileita, ensimmäistä kertaa.

Tänään täytyy virittää nauha ruiskaunokkien ympärille, koska ne pysyvät vähän huonosti pystyssä. Lisäksi koko palsta kaipaa kastelua, koska pk-seudulla on viime päivinä ollut varsin sateetonta. Yhden kattilallisen perunoita olen saanut, mutta annetaan niiden vielä vähän kasvaa.Tillistä ja salaatista tulee nyt hyvin satoa. Sepä sopii kesäiseen ruokapöytään!

Olen saanut varsin paljon vierailijoita palstalle viime päivinä. Kenelläkään vierailijalla ei ole puutarhaharrastusta, mutta he ovat viihtyneet palstan vehreydessä. Se on kyllä todella mukavaa. Yleensä tulee puuhailtua melkokailla yksikseen, ja se on ihan fine.

Vaikka viinimarjoja on taas tuhottu ja kesäkurpitsoja viety, on tämä kesä ollut yksi parhaista puutarhakesistä. Valtaosa yrityksistäni on onnistunut hyvin, ja kukkivien kukkien määräkin on lisääntynyt valtavasti.

Puutarhan lisäksi olen pysytellyt paljon sisätiloissa. Kotona on aika paljon askareita, joille on nyt aikaa, toisin kuin silloin kun olen töissä. Toinen syy taitaa olla, että olen matkoillamme viettänyt niin paljon aikaa ulkona, että "kesästä huolimatta" tykkään olla myös sisätiloissa.

Olen saanut sauvasirkkojen terraarion puhdistettua. Siellä on nyt aika paljon poikasia, mikä on hyvä juttu. Aikuisia sirkkoja ei ole kuin kaksi kappaletta, joten jälkeläisiä tarvitaan. Luullakseni useat poikasista eivät selviä aikuisiksi, joten on hyväkin, että niin monia on kuoriutunut.

Seuraavaksi vuorossa olisi akvaario. Sieltä pitäisi myös ulkosuodatin kuurata lähiaikoina. Kalaparvet ovat pienentyneet, koskapa kalojen elinikä ei ole mahdottoman pitkä, ainakaan useampien. Vanhin kalamme taitaa olla noin Touhin ikäinen, mutta pitkäikäiset kalalajit ovat harvassa. Olen huomannut, että innostun akvaariokalojen hankinnasta, kun syyskuussa illat pimenevät. Siispä annetaan kesäkauden vielä jatkua :) 

PS. Mainitsemieni kukkien lisäksi myös unikot ovat alkaneet kukkia, mahtavaa!

PPS. Maissit ovat tänä vuonna todella komeita. Katsotaan, kerkeämmekö saada satoa.

PPPS. Akvaarioon minulla ei ole suunnitteilla uutta kalalajia tällä hetkellä. Luultavasti kardinaalitetrojen parvea aion vähän kasvattaa ja ehkä helmirihmakaloja hankin muutaman lisää.




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokeilussa ryhtiliivi

Lasten kaverit kylässä - ruokailu

Lasten merkkivaatebuumi - tulipahan koettua