Kokemusperäisiä mietteitä hoitomuodoista

Kauan sitten, kun ongelmani alkoivat, minulle suositeltiin kovasti kiropraktikkoa ja OMT-fysioterapeuttia. Edellisellä kävin kerran, jälkimmäisellä todella paljon. Lopetin OMT:llä käynnin vasta puolisentoista vuotta sitten.

Kiropraktikolle, joista en tiennyt mitään etukäteen, menin jo muutamia kuukausia loukkaantumiseni jälkeen. Vammani laatu ei ollut vielä selvillä (se selvisi vasta pari vuotta onnettomuuden jälkeen).

Omalla kohdallani käynti oli virhe. Kiropraktikko naksautteli nikamanvälit järjestyksessä, edeten rankaa ylöspäin aina ylimpiin nikamiin saakka. Rintarankaa muistan hoidon helpottaneen, mutta ylänikaman ja kallonpohjan raksautus ei tehnyt hyvää.

Käytännössä minua pyörrytti kotimatkalla, ja yläniska tuli todella kipeäksi. Huimaus paheni. Tietämätön kun olin, kävin itselleni liian rajussa hoidossa, koska minulle oli kyseistä hoitomuotoa suositeltu.

Koko kiropraktiikan alaa en demonisoi; hoito voisi sopia minulle edelleen, mutta niskaani en enää raksauttele.

OMT-fysioterapeutti oli seuraava, jota minulle suositeltiin. Tuolloin älysin jo kieltää niskan manipulaation. Se oli viisas ratkaisu, sain muita selkäni osia aina välillä auki.

OMT:n ongelma kohdallani oli, että se tuotti hyvän tuloksen ja lievitti kipua, lievitys oli kuitenkin vain lyhytaikainen. Jumittuminen alkoi muutamassa tunnissa, ja parissa päivässä oltiin taas lähtöpisteessä. En kyennyt pitämään tulosta yllä minkäänlaisilla harjoitteilla.

Olen kuullut monen muunkin sanovan, että manipulaatiohoitojen vaikutus jää todella lyhytaikaiseksi. Jotenkin, itselleni ei riitä selitys "selkää täytyy aina käydä uudelleen availemassa". Ehkä syy on, että en aio käydä parin päivän välein hoidoissa, vaikka olisi kuinka tehokasta!

Myöhemmin, aivan viime vuosina, kun vaivani on lievittynyt, olen antanut varovasti manipuloida myös niskaani. Parin päivän parempi vointi on mielestäni hyvä hoitotulos. Niska on selvästi rauhoittunut vuosien mittaan, ja käsittely onnistuu jo.

Minulla on lähipiirissäni akupunktion taitaja, ja tätä kautta mahdollisuus akupainantaan aika ajoin. Akupainanta tarkoittaa niiden kohtien painelua, joissa akupisteet sijaitsevat (eli kohdat, joihin tökätään akupunktioneula varsinaisessa akupunktiohoidossa).

Tämä hoito on kohdallani laukaissut jännityksiä, ja olen saanut siitä apua. Hoito on hellävaraista, vaikka ei kyllä aina tunnu siltä! Akupunktioon aiheena pitäisi kyllä tutustua paremmin.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokeilussa ryhtiliivi

Lasten kaverit kylässä - ruokailu

Ärtyneen paksusuolen oireyhtymä - huonompi vaihe