Olenko järjestelmällinen?

Muutama keskustelu ja puheenaihe ovat saaneet minut pohtimaan järjestelmällisyyttäni. Kyse ei ole vakavasta asiasta, mutta omia tapojaan on aina välillä hyvä tutkailla.

Onko meillä tavarat epäjärjestyksessä? No on! Usein! Huomaan käyttäväni paljon aikaa tavaroiden paikalleen viemiseen. Nyt olen alkanut kiinnittää huomiota lasten käyttäytymiseen - en oikein jaksanut talven/kevään aikana vaatia heiltä enempää järjestelmällisyyttä, kun olin itse niin kuormittunut työarjesta.

Onko meillä liikaa leluja? No kyllä, monessakin paikassa! Meillä on mielestäni liikaa leluja (lasten mielestä ei) Toisaalta, lelujen määrä ei ole ihan uskomaton. Jokainen mahtuu laatikkoon tai kaappiin, vaikka löytyykin usein ihan jostain muualta.

Ratkaisu: lasten poissaollessa äiti käy huomaamattomasti noukkimassa pois/kierrätykseen lelun sieltä, toisen täältä. Toisaalta, säilytystiloja on aina mahdollista kohentaa.

Onko meillä liikaa vaatteita? Yksittäisiä vaatelajeja meillä on yli oman tarpeen, kuten esimerkiksi Touhin pitkähihaisia sekä lyhythihaisia paitoja sekä Naakan pitkähihaisia paitoja. Toisaalta, koot vaihtuvat vielä suht tiuhaan, varsinkin nuoremmalla.

Silloin tällöin meillä on ylimääräisiä kenkäpareja, kun oikea koko ei ole osunut kohdalle tms.

Minulla on nyt hyvin monet shortsit, joita olen hankkinut sekä uutena että käytettynä - koska viime kesänä minulla ei ollut oikeastaan yksiäkään ja päätin nyt sitten varautua :D

Onko vaatteilla omat paikat? Suurimmaksi osaksi. Meillä ei myöskään ole likapyykkivuoria tai puhtaita pyykkejä ympäriinsä muuten kuin pyykkitelineessä. Kaapit pullistelevat kuitenkin.

Ratkaisu: Lisään jälleen vaatesesonkien suunnitteluun ja kaappien järkkäämisen aikaa, huh!

Entäpä sitten ajankäyttö? Pakko kehaista, että tässä minä loistan! Olen lähes joka paikassa ajoissa, pystyn lyömään lukkoon asioita hyvissä ajoin ja suunnittelen yleensä viikot aika tarkkaan etukäteen - tosin niistä tulee joustettua jos tarve vaatii.

Minulla on aika hyvä muisti jopa ilman kalenteria, kalenteria olen ahkerammin käyttänyt oikeastaan vasta kuluneena vuonna, kun olen aloittanut kokopäivätyön.

Raha-asioissa olen myös varsin järjestelmällinen. Olen siinä mielessä kiinnostunut rahasta, että haluan tietää sen riittävän. Haluan myös olla säästäväinen ja tehdä kestäviä hankintoja. Käytän yleensä asiat loppuun ennen kuin hankin uutta. Tuloni eivät päätä huimaa, mutta silti kykenen säästämään hiukan.

Onko jotakin heikkoa lenkkiä? Se on luultavasti ateriasuunnittelu. Olen rytmi-ihminen, ja meillä on oltava säännölliset ateriat lämpimine ruokineen. Koen suunnittelupuolen kuitenkin varsin työlääksi. Samoin kutsujen järjestäminen on enemmänkin rasittavaa kuin hauskaa.

Tässä oli lyhyt pohdinta rva:n järjestelmällisyydestä. Vahvuuteni taitaa olla ennemminkin ajankäyttö kuin materiaalinen järjestys :D  Toisaalta, pohdinta on omani, joku muu voi olla minusta aivan eri mieltä.

Järjestelmällisyyttä tulin tässä kirjoituksessa pohtineeksi materiaalisen omaisuuden, ajankäytön, rahan ja perheen ravitsemisen näkökulmasta. Aihe on mielenkiintoinen ja huomaan, että kehitettävää on, mutta moneen asiaan voin olla ihan tyytyväinen. Tästä on hyvä jatkaa!


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokeilussa ryhtiliivi

Lasten kaverit kylässä - ruokailu

Ärtyneen paksusuolen oireyhtymä - huonompi vaihe