Painon kimppuun...jälleen kerran

Olin normaalipainoinen ensimmäiseen raskauteeni saakka. En lihonut raskauden aikana, koska minulla oli hyperemeesi eli oksensin läpi raskauden enkä pystynyt syömään lähellekään tarpeeksi. Laihduin raskauden aikana kymmenisen kiloa.

Raskauksien jälkeen olen sitten lihonnut n. 20 kiloa molemmilla kerroilla, eli ylipainoa kertyi molemmista "keikoista" yhteensä n. 20 kiloa, ehkä vähän alle. 

En oikeastaan edes pääse ajattelemalla siihen olotilaan, joka minulla oli, kun lapset olivat syntyneet. Minulla oli koko ajan järkyttävä nälkä, jota rintamaidon eritys ei ainakaan helpottanut. Koska olin aiemmin pysynyt normaalipainoisena ilman suurempaa panostusta, en älynnyt panostaa ollenkaan.

En ollut aiemmin makeiden herkkujen ystävä, nyt kahmin kaksin käsin kaikenlaista. Kun elää 9 kuukautta parilla suolakeksillä ja banaanilla päivässä oksennuksen maku suussa tauotta, niin kyllähän se ruoka maistui. Lisäksi minulla oli luultavasti kaikkien mahdollisten ravintoaineiden puutostila, ja keho huusi ravintoa.

Hupsis, ja vuosi ekan raskauden jälkeen vaaka näytti 60 kilon sijaan 70 kiloa. Toisen raskauden jälkeen se sitten näytti 70 kilon sijaan melkein 80 kiloa. Olen 160 cm pitkä, voinee arvata, etten ollut tyytyväinen. 

Meillä on ollut viime vuodet aikamoista. Ihmissuhderintamalla on myrskynnyt (nyt on pitkästä aikaa rauhallista). Minä olen huono nukkuja, eivätkö koliikit, korvatulehduskierteet, lasten painajaiset ja seilaaminen sängystä toiseen yön aikana ole auttaneet asiaa.

Minulla on lapsuudesta opittu käsitys terveellisestä ravinnosta. Lukuun ottamatta noita kahmimiskausia olen pysytellyt säännöllisessä ateriarytmissä kasvikset, kuidun ja veden juonnin muistaen. Tein jo nuorena opiskelijana lämmintä ruokaa useamman kerran viikossa.

Olen myös yrittänyt laihduttaa. Paino ei ole tuntunut laskevan millään, ja jo jäätelötuutin näkeminen on nostanut sitä kilolla ;) Koitin myös noin vuosi sitten laskea kaloreita, mikä ei tuonut toivottua tulosta.

Loppukesästä homma taas kulminoitui. Paino ei ollut sinänsä noussut, mutta se ei ollut laskusuunnassakaan. Päätin ladata itselleni laihdutusohjelman, jossa kalorit lasketaan ja kaikki syötävä ruoka punnitaan elintarvikevaa`alla. 

Kuten rva:n projekteissa yleensä, arvioin ravinnontarpeeni yläkanttiin (tai sairastamamme flunssa piti paikallaan), eikä minkäänlaista tulosta syntynyt. Valitsin astetta matalamman ravinnontarpeen, ja noudatettuani sitä noin viikon ensimmäinen kilo lähti. 

Ohjelma näyttää myös erilaiset ravintoaineet ja esimerkiksi vitamiinit, joita saadakseni pitäisi syödä jotakin tms. Ruuan punnitseminen ja ruokapäiväkirjan pitäminen on hieman rasittavaa, mutta jos jos paino lähtee hienoiseen laskusuuntaan, jatkan oikein mielelläni.

Alan myös pikkuhiljaa ymmärtää, että noita kahden vuoden ylensyömisaikoja lukuun ottamatta ongelmani ei olekaan napostelu, herkuttelu jne., vaan liian vähäinen ravinto. Meinaan jatkuvasti jäädä alle tarpeen, eli ilmeisesti kehoni on ollut säästöliekillä vuosikausia.

Ymmärrys siitä, että ruokaa on mennyt sisälleni liian vähän eikä liikaa, on muokannut ajatusta itsestäni. Olen ainakin välillä ajatellut olevani varsinainen possu, vaikka tosiasiassa olen todennäköisesti syönyt vähemmän kuin sutjakat ihmiset ympärilläni.

Lopuksi haluan vielä korostaa, että syön ihan "normaalia" ruokaa. En halunnut valita erikoista dieettiä, koska haluan kyetä syömään välillä (erityisesti sosiaalisissa tilanteissa) myös esimerkiksi herkkuja, vaaleaa leipää, limsaa jne).

Ruokapäiväkirjan pitäminen on ollut varsin innostavaa. Olen herännyt huomaamaan, millaisia ravintoaineita saan tarpeeksi ja mitä tarvittaisiin paljon enemmän. Ajattelin sitoutua pitämään ruokapäiväkirjaa ainakin loppuvuoden, katsotaan, jos vaikka tällä kertaa onnistuisin.

En tavoittele hoikkuutta vaan normaalipainoa. Se vaatisi tällä hetkellä noin 10 kilon laihduttamisen, eli voisi hyvinkin onnistua, mikäli ruokapäiväkirjan pitäminen onnistuu :) 

PS. Minimitavoitteeni oli, ettei paino kokeilun aikana ainakaan nousisi - no ei ole noussut :D 

PPS. Ravintoainetietoisuuteni on viime viikkojen aikana totisesti noussut.

PPPS. Paino alkoi kuin alkoikin laskea, kun aloin syödä enemmän, mikä on todella lohdullista.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokeilussa ryhtiliivi

Ärtyneen paksusuolen oireyhtymä - huonompi vaihe

Lastenhuone - tavaranvähennys