Vapaalauantai

Minulla on ollut tänään pitkästä aikaa päivä, jolloin olen ottanut rauhallisesti. Olen omalla kohdallani huomannut, että hyvinvointi on oikeastaan aika pienestä kiinni. Avainsana tuntuisi olevan lepo- siis fyysinen ja henkinen.

Olen pakon edessä kiinnittänyt viime vuosina paljon huomiota nukkumiseen. Riittävä uni on kaiken A ja O. Arkipäivinä univajetta kertyy väkisinkin. Sisäinen kelloni ei sovi yhteen sen kanssa, että herätyskello soi aamukuudelta. Tuntia myöhemmin olisi jo ihan ok.

Minun täytyy näemmä nukkua täysi kahdeksan tuntia, jotta unta tulisi riittävästi. Menen (vasta) kymmeneltä nukkumaan, sillä lapseni ovat aika myöhäisiä, ja jompikumpi saattaa olla valveilla vielä esim. 21.20.

En yksinkertaisesti pysty painelemaan levolle samaan aikaan lasten kanssa, vaan aivoni tarvitsevat rauhoittavan siirtymän kohti omia yöunia. Se tarkoittaa yleensä (siis ideaalitilanteessa) iltapalaa, n. 20 minuutin tv:n katselua (jokin sarja) ja n. puolen tunnin kirjan lukua makuuasennossa sohvalla.

Tänä aamuna heräsin pirteänä noin 7.45. Aamu oli todella rauhallinen kahvikupillisineen. Sen jälkeen painelin tihkusadetta uhmaten uimahallille. Uin siellä tavallisen matkani, kilometrin, muiden hitaiden uimarien kanssa.

Sen jälkeen palkitsin itseni ostamalla lounaaksi sushia. Siitä lähtien, kun sushia on ylipäätään saanut Suomesta, olen pitänyt siitä valtavasti. Edustan muuten sukupolvea, jonka teini-iässä, 15-vuotiaana, kebab oli uutuus, kuuminta hottia :D

Tein myös kaksi heräteostosta, Saint Paulian, jossa on vaaleanpunaiset kukat sekä vaaleansinisen pöytäkynttilän. Pidän sekä huonekasveista että kynttilöistä, ja ostelen niitä silloin tällöin. Kynttilän voi polttaa loppuun ja huonekasvistakin pääsee eroon joko tarkoituksella tai tahtomattaan...

Päivän mittaan pyöritellyt rauhassa pyykkikoneellisen ja käynyt kaksi kertaa ruokakaupassa.

Illalla minulla kävi vielä hieroja, joten kehoa on nyt ainakin huollettu monella tavalla. Oikeastaan, olen tänään huolehtinut itsestäni :) On kestänyt vuosia, ennen kuin olen tajunnut itsestäni huolehtimisen tärkeyden.

En hae itsestäni huolehtimisella tappoliikuntaa tai tiukkaa ruokavaliota, vaan lempeää ja hyvää tarkoittavaa suhtautumista omaan itseeni. Siihenkin kuuluvat liikunta ja ruokavalio, mutta tavoitteeni on pidempikestoinen ja siksi pyrin suhteellisen pieniin elämäntapamuutoksiin kerrallaan.

Esimerkiksi, nyt toimivat hyvin, 9000 askeleen päivittäinen tavoite, pieni lisäys hedelmiin ja vihanneksiin ruokavaliossa sekä uimassa käyminen kerran viikossa. Askeleita joutuu joskus vähän työstämään, jos työpäivä on ollut enemmän paikallaan oloa kuin liikkumista.

Kivoja juttuja edellisten ulkopuolella ovat olleet artikkeleiden lukeminen itseä kiinnostavista aiheista, kirjat, postcrossing sekä askartelu lasten kanssa. Tosin osallistumiseni on viime kuukausina painottunut sopivien askarteluvälineiden hankintaan.

PS. Viimepäivien hitti lapsilla on ollut leimasinmuste - olen siis ehkä vuoden verran ilmoittanut, että saavat leimailla, kunhan saan aikaiseksi hankkia mustetta. Olemme välttyneet suurelta sotkulta.

PPS. Minulla oli mukava keskustelu hierojani kanssa lukemisesta. Tunnen aina yhteenkuuluvuutta ihmisten kanssa, jotka jakavat minulle niin rakkaan lukuharrastuksen.





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokeilussa ryhtiliivi

Lasten kaverit kylässä - ruokailu

Ärtyneen paksusuolen oireyhtymä - huonompi vaihe