Ylen koulukone - huolestuttavaa luettavaa

Nyt on puhuttu todella paljon peruskoulun ongelmista. Ihan hyvä juttu, että asioihin puututaan. No, ehkä asioiden puuttumisesta lähinnä vasta keskustellaan. Minullakaan ei ole asioihin varsinaisia ratkaisumalleja , mutta asia kiinnostaa aika tavalla.

Kävin googlaamassa lasteni koulun tilanteen. Meidän alueella peruskoulun päättävien keskiarvo on keskimäärin 8,36. Se on oikeastaan varsin korkea. S2-oppilaiden osuus on noin 17 prosenttia. Korkeasti koulutettuja on 46 prosenttia ja työllisyysaste on 70%. 

Asuinalueemme on ehkä keskimääräistä paremmassa tilanteessa, ei kuitenkaan ihan huipulla. Koulukoneen mukaan meillä menee suhteellisen hyvin. Kiinnostaisi, mikä peruskoulun päättävien keskiarvo on ollut 20 tai 30 vuotta sitten.

Minut luultavasti leimataan vanhanaikaiseksi, mutta jos minulla olisi valta tehdä jokin todella iso muutos koko peruskoulujärjestelmään, vähentäisin kaiken digin kokeeksi minimiin. Minusta esimerkiksi alkuopetuksen oppilaat eivät tarvitse juurikaan digiä.

Toisin takaisin oppikirjat ja kynällä kirjoittamisen. Jälkimmäinen siksi, että hienomotoriikan harjoittaminen parantaa myös keskityymiskykyä. Olen jo varsin monta kertaa blogissani maininnut, että mielestäni oppilaat hyötyvät seinistä luokkahuoneissa ja omista pulpeteista myös.

Erityisluokkien/ryhmien upottaminen muuhun koululuokkaan. Tästä en ole ihan varma. Sinänsähän on mukavaa, kun kaikki ovat "samassa veneessä".  Valitettavan usein tämä tehdään liian pienellä määrällä aikuisia. Silloin voisi olla parempi että olisi erillinen erityisluokka.

S2-oppilaat ovat oma ryhmänsä, joka on tähän asti kuitattu erinäisillä lausunnoilla, joista suosituin lienee "S2-oppilaita on liikaa kantaväestöön suhteutettuna". Ikään kuin ratkaisu olisi vähentää maahanmuuttoa.

Katsoin koulukoneesta myös synnyinpaikkakuntani, pienen etelähämäläisen kunnan. No, s2-oppilaita alle viisi prosenttia mutta peruskoulunsa päättäneiden keskiarvo 7,3. Ei kovin hyvä minun mielestäni eikä maahanmuuttajataustaisia "häiritsemässä" järjestelmää.

Peruskoulu kaipaisi uudistusta jo siksikin, että se on suunniteltu varsin homogeeniselle joukolle, jonka tausta on suomalainen. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla ongelma ei mielestäni ole S2-taustaisissa oppilaissa vaan esimerkiksi aluesuunnittelussa - esimerkiksi Töölön S2-taustaisten oppilaiden määrä on oikein pieni. Kukapa sinne alemman tulotason perheitä haluaisi.

Eipä meidänkään kaupunginosaan tunnuta haluavan edes keskituloisia - sellaiset palkat eivät meinaa riittää vuokriin saai sitten asunnon ostoon. 

Taisin tässä kirjoituksessa ehdottaa kahta asiaa - digin vähentämistä ja toisaalta parempaa aluesuunnittelua niin, että myös alemman tulotason perheet voisivat asua kaikilla alueilla. Kirjoituksestani taitaa tulla varsin pitkä joten jätän alueellisen segregaation tarkemman analyysin tuonnemmaksi.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokeilussa ryhtiliivi

Ärtyneen paksusuolen oireyhtymä - huonompi vaihe

Lastenhuone - tavaranvähennys