Julistus: "Minä kävelen!"

Minua on viime aikoina vaivannut ärsytys...no, kestän sen, mutta pohdin, miksi eräs ihmisten minulle toistavasti sanoma asia ärsyttää - no okei, suututtaa.

Olen ollut lapsesta saakka kova kävelemään. näin mittalaitteiden ja sähköisten karttojen aikaan päivittäisiä matkoja on ollut suhteellisen helppo mitata. päivämatkoiksi tulee helposti 7-8 kilometriä, kävelen myös töissä.

Parina viime vuonna olen alkanut toistuvasti törmätä siihen, että jos kerron jollekin käyneeni lenkillä tai kävelleeni sen ja sen verran, vastaus on tämä: "Nyt vain otat tuon tavaksi, niin kiloja lähtee!"

Onko se jumalauta niin, että koska olen lievästi ylipainoinen, minun ei oleteta liikkuvan kuin silloin, kun siitä mainitsen. Erityisesti kävelyn kohdalla kommentti on todella raivostuttava, ajattelevatko ihmiset ympärilläni todella niin, että en liiku ollenkaan, siis nimenomaan jaloillani.

Minä, jolle juurikin kävely asfaltilla, lenkkipolulla, metsässä, helteessä ja lumisateessa on ollut henki ja elämä, joudun todistelemaan, että kyllä, teen sitä päivittäin ja mielestäni paljon. Ottaa kyllä pattiin, kun saan näitä "kannustavia" kommentteja, joissa minua kehotetaan aloittamaan päivittäinen kävelyharrastus...

Pystyn nielemään tämän, mutta kyllä se suututtaa. Huhhuh! Ärsyttävää.

Oikeasti rva ei ole tänään ollenkaan vihainen...on syyslomani päivä numero 2.  Minulla ei ole hierontaa lukuun ottamatta mitään kummallista tekemistä. Kotiaskareita toki on, mutta nautin siitä, kun saan puuhastella rauhassa.

Ai niin, onhan minulla ohjelmaa: menen illalla sirkukseen! Exä, Naakka ja minä suuntaamme Sirkus Finlandian esitykseen tänään illalla. Siitä onkin aikaa, kun olen viimeksi sirkuksessa käynyt.

Sirkus kävi lapsuudessani jopa kotikylässäni. Ihan pienenä olin katsomassa näytöstä, ja siellä oli norsu - se sama, joka oli Zoolandiassa ja jonka loppu ei ollut kovin hyvä.

Yksi sirkusmuistoni on, kun ikäiseni tyttö sirkuksesta kävi istumassa parilla oppitunnilla luokassamme. Hän oli sirkustaiteilijoiden tytär, ja kotoisin Unkarista, mutta kiertänyt sirkuksen mukana koko elämänsä.

Olisi mielenkiintoista tietää, tuliko hänestä sirkustaiteilija. Koulua hän oli käynyt sen verran, kun äiti oli kotona opettanut. Onkohan hän näytöksessä tänään?


Kommentit

  1. Kävely on ihan loistava harrastus! Se on kivaa, halpaa ja kuntokin nousee. Sen sijaan kilojen karistaminen kävelemällä, tai ylipäätään liikunnalla, on ihan höpöhöpöä.
    En ole asiantuntija, todellakaan, mutta olen ymmärtänyt, että yhden kilon painon pudotus vaatii noin 7000 kalorin energiavajeen. Se tarkoittaa, että minun pitää kuluttaa viikon (7 päivän) ajan 1000 kaloria normaalia enemmän, niin kilo painoa putoaa. Helppoa!
    No ei ole. Jos valitsen lajiksi vaikka sen kävelyn, joka kuluttaa noin 300 kaloria tunnissa, niin minun pitää kävellä reilut kolme tuntia nykyistä enemmän joka päivä 7 päivän ajan. Viikon aikana pitäisi siis kävellä melkein vuorokauden ajan. Liekö se kovin realistista? ;)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokeilussa ryhtiliivi

Ärtyneen paksusuolen oireyhtymä - huonompi vaihe

Lastenhuone - tavaranvähennys