Pieni syysloma Imatralla

Syyslomaviikko on sujunut joutuisasti. Eniten ohjelmaa oli Naakalla, joka vietti alkuviikon isovanhemmillaan. Minä luin koko alkuviikon, ja kävin tentissä keskiviikkoiltana. Loppuviikon minäkin olen saanut lomailla.

Torstaina lähdimme ex-tempore -syyslomamatkalle Imatralle. Minä en oikeastaan tehnyt mitään matkan eteen, sain ilmoituksen kohteestamme (tai ylipäätään matkalle lähtemisestä) keskiviikkoiltana, kun palasin rättiväsyneenä tentistä.

Motivaatio seurueen toisen aikuisen päähänpistolle oli, että hän halusi leikkiä hetken venäläistä aristokraattia ;) Laila Hirvisaaren Imatra-sarjaan tutustuttuaan. Pääsimmekin kunnolla leikkimään, sillä majoituimme ensimmäisenä yönä sviittiin Valtionhotelliin,

Yöpyminen historiallisessa sviitissä oli kieltämättä tunnelmallista. Tosin löysin itseni aamulla aivan eri huoneesta kuin mihin olin illalla nukahtanut :D Sellaista se on, kun on matkassa lasten kanssa.

Saimme myös hyviä keskusteluja aikaan erityisesti Naakan kanssa. Pohdimme, että olisi satumaista olla venäläinen aristokraatti 120 vuotta sitten. Toisaalta, yhteiskuntamme on nykyään sellainen, että "tavikset" kuten me voivat myös päästä sisälle esimerkiksi Imatran Valtionhotelliin, eli yhteiskunta on tasa-arvoisempi kuin ennen.

Imatralla näimme kosken (ilman vettä tosin), Kruununpuiston ja 1800-luvun kuninkaallisten kiveen hakattuja "nimikirjoituksia) paviljongin vieressä. Kävimme pyörähtämässä Imatran keskustassa, ja lapset löysivät mielenkiintoisimman kohteensa, leikkipuiston.

Olisimme halunneet nähdä erityisesti työväen asuntomuseon, mutta se on valitettavasti auki vain kesäaikaan. Veteraanimuseokin jäi käymättä, vaikka se olisi ollut vastapäätä Valtionhotellia. Toisaalta teimme "eläinsuunnistuksen", jossa löysimme kymmeniä eläimiä kuvina ja veistoksina Valtionhotellin ulkoseiniltä ja katoilta - aivan mieletön rakennus!

Toki matkallamme oli myös perinteisiä reissuelementtejä. Touhin syksyn neljäs flunssa päätti alkaa eilen iltapäivällä, mikä aiheutti "pieniä" vaikeuksia ruokailuihimme, kun Touhia ei voinut viedä päivälliselle eilen tai aamiaiselle tänään.

Näistä selvisimme kekseliäisyydellä, ja Touhille hengailu hotellihuoneessa ei ollut ongelma eikä mikään. Onneksi yskä ei ole tällä kertaa niin paha, eli uskon että Touhi on pian taas tolpillaan.

Touhi on muuten lyhyessä ajassa kehittynyt hyväksi laskijaksi. Hän laski ihan oikein lamput Valtionhotellin ruokasalin katossa - 16 kappaletta! Hän kyselee nyt myös kirjaimia ja tunnistaa yllättävän monta.

Naakallekin on tullut uusia kiinnostuksenkohteita, muun muassa Masked Singers. Täytyy myöntää, etten ole katsellut minkäänlaisia viihdeohjelmia vuosiin, mutta Naakan toivomuksesta katsomme ilmeisesti nyt tuota. Ohjelma onkin yllättävän hyvä, eikä edes tule liian myöhään.

Joka tapauksessa, pääsimme turvallisesti kotiin reissultamme, ja luulen että matka kaikkine hetkineen piristi meitä, vaikka olo ei ole nyt kovin pirteä.

PS. Valtionhotellin lisäksi havainto rajan ja lähikaupunki Svetogorskin läheisyydestä oli mielenkiintoinen. En ole jotenkin tullut ajatelleeksi, että siellä rajan takanakin on tosiaan lähipaikkakuntia ;)

PPS. Ehkäpä jaksamme kaikki syksyä paremmin, kun pääsimme hieman liikkeelle kotioloista.

PPPS. Käväisimme myös Lappeenrannassa, mutta vierailu jäi lyhyeksi Touhin alkavan yskimisen ja jäätävän sään vuoksi. Pyörähdimme kuitenkin sataman seutuvilla.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokeilussa ryhtiliivi

Ärtyneen paksusuolen oireyhtymä - huonompi vaihe