Koulun kynnyksellä

Kuten olen jo kertonut, Naakka aloitti viikko sitten eskarin. Siirtyminen päiväkodin tiloista lähikoululle on sujunut hyvin - 6-vuotiashan viedään ja haetaan vielä normaalisti, kuten päiväkodissakin.

Paljon kaikenlaista on jo ehtinyt tapahtua. Tosin minun korviini ei ilman kysymistä kantautuisi paljoakaan - Naakka ei tykkää puhua päivästä, kun tulee kotiin. Ilmeisesti hän haluaa ottaa chillisti ja ajatella kotiasioita.

Sen verran olen kuitenkin saanut selville, että ruokalassa (yhdessä 1-6-luokkalaisten kanssa) sujuu hyvin, mutta isot lapset aiheuttavat jännitystä. Ruokaa Naakka on syönyt käsitykseni mukaan ihan hyvin.

Ryhmässä on Naakalle uusia lapsia, mutta aika monen kanssa hän on jo kerennyt tutustua. Eskarista tulee koko ajan kotiin Naakan piirustuksia, ja kuvissa on välillä myös tekstiä. Naakka osaa kirjaimet, ja "kirjoitusta", jos on malliteksti tai joku sanelee kirjaimet.

Eskari on ikään kuin välitila päiväkodin ja koulun välillä.  Tätä vaihetta kestää vain vuosi, ja sitten siirrytään taas eteenpäin, koulumaailmaan.

En oikeastaan mieti, miten tyttö pärjää. Luotan siihen, että suurin osa asioista menee hyvin. Luotan siihen, että Naakka kypsyy ja valloittaa maailmaa pala palalta :)

Koulumaailmaa olen sen sijaan miettinyt paljon. Uuden opetussuunnitelman muutokset entiseen ovat tietyllä tavalla räikeitä, enkä oikein tiedä, mitä niistä pitäisi ajatella.

Ilmiöoppiminen, eli luokka-asteita ja oppilasryhmiä rikkova oppimistapa on ehkä tullut jäädäkseen. Kouluissa vietetään ilmiöviikkoja, jolloin opiskellaan jotakin teemaa, eri ryhmät hieman eri näkökulmista.

Ilmiöoppiminen on projektiluontoista - otetaan ryhmissä selvää asioista, ja ohjaudutaan itse. Retkillä tutustutaan aiheisiin tarkemmin käytännössä.

Olen itse sillä kannalla, että ilmiöoppiminen (niin, että koko opetus on sitä) on hyvä asia, jos se rajoittuu esimerkiksi yhteen tai kahteen viikkoon vuodessa. Muuten peruskouluikäiset tarvitsevat vielä opettajalähtöistä opetusta ja ryhmiään.

Nythän on jo kokonaisia kouluja (ovat olleet otsikoissa paljon), jotka on rakennettu uuden opsin mukaan. Koko hommasta ja sen toimivuudesta ei käsittääkseni ole vielä tieteellistä näyttöä, joten oppilaat toimivat koekaniineina.

Itse soisin ensi vuonna koulun aloittavalle lapselleni oman ikäryhmän luokan ja opettajan. Naakan tuleva koulu on perinteiseen tapaan rakennettu, mutta siellä on myös isoja ryhmiä, joissa on kaksi opettajaa.

PS. Suhtaudun ilmiöoppimiseen varauksella, koska on niin paljon oppilaita, joille se ei sovellu, koska he eivät kykene niin itsenäiseen työskentelyyn tai hälyisissä, isoissa tiloissa toimiviin suuriin ryhmiin.

PPS. Odotan kuitenkin Naakan tulevaa koulun alkua innolla, sillä olen kouluihminen - lapsi ja koulumaailma - teema on mielestäni kiehtova.

PPPS. Kirjoitan lisää Naakan eskarista, kunhan pääsen vähän selville, mitä siellä tehdään.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokeilussa ryhtiliivi

Ärtyneen paksusuolen oireyhtymä - huonompi vaihe

Lastenhuone - tavaranvähennys