Ärrä opittu, uintisuunnitelma ja lukeminen

Yksi asia, josta olen ollut erityisen iloinen, on että Touhi on oppinut ärrän! Hän tietää, miten se tuotetaan ja osaa sijoittaa sen sanoihin. Jotkut sanankohdat ovat vaikeampia kuin toiset, esimerkiksi jos "r" on lauseen alussa tai niitä on sanassa kaksi. Keskellä sujuu varsin hyvin.

Touhi joutuu miettimään, miten "r" tuotetaan, eli harjoittelemista on vielä. Toivotaan, että saadaan äänne spontaaniin puheeseen vielä tämän kesän aikana. Touhi ei siedä, jos painostetaan. Täytyy olla kärsivällinen.

Luulen, että tärkeää lapselle uusia taitoja opeteltaessa on onnistumisen kokemus. Uusi taito tuntuu vaikealta ja jopa mahdottomalta aluksi, mutta oppiminen on palkitsevaa. Nyt Touhi osaa kaikki suomen kielen äänteet.

Itse olen ollut varsin väsynyt edellisen reissun jälkeen, en oikeasti tehnyt eilen paljoakaan. Tänään olen innoissani, kun pääsen pitkästä aikaa puutarhapalstalle. Kesällä kerkeää kuudessa päivässä tapahtumaan paljon.

Toivoisin ainakin, että maissit, auringonkukat ja mansikantaimet olisivat hyvässä kunnossa. Olisi myös hauskaa, jos joku kukka kukkisi. En uskalla toivoa, että useampi kukkisi samaan aikaan :D 

Asia, jonka haluaisin tehdä, on käydä stadikalla uimassa. Olen käynyt siellä todella vähän, vain kaksi kertaa elämäni aikana. Nyt olisin menossa yksin ja ajattelin, jos voisin uida "kilometrini" siellä. Ehkäpä juhannuspäivän aamuna paikalla ei ole ruuhkaa.

Tämän vuoden lukutavoitteeni menee suhteellisen hyvin. Olen nyt lukenut 20 kirjaa tammikuun alusta alkaen. Tahdissa pitää kuitenkin pysyä, jotta pääsen tavoitteeseeni. 

Tarkennus: olen suhteellisen kova lukija ja minulla on ollut aina joku kirja kesken, siis 7-vuotiaasta lähtien. Tavoitteeni on 50 kirjaa vuodessa. Tavoitteen asetin joitakin vuosia sitten, kun huomasin älylaitteiden käytön heikentäneen keskittymistäni. Lukuharrastus on auttanut minua paljon.

Naakka aloitti näemmä juuri Salainen puutarha -kirjan. Katsotaan, innostuuko hän siitä. Se on yksi lempitarinoistani, ja muuten portti kartanoromaaneihin :D Tosin Naakka ei tarvitse porttia, koska hän on katsonut Hovimäki-sarjan läpi ja tykkää myös lukea tarinaa kirjaversiona.

Omista lukemisistani maininnan arvoinen on Shergillin sisarusten odottamattomat seikkailut (Balli Kaur Jaswall). Kirja on mukavaa luettavaa. Siinä "englantilaistuneet" sisarukset lähtevät matkalle Intiaan sukunsa alkulähteille.

Touhin suosikki on edelleen Tatu ja Patu. Touhin lukutaito ei vielä ihan riitä kirjojen lukemiseen, hän tarvitsee lukijan. Sekään ei ole meillä ongelma.

PS. Lasten uusien taitojen opettelemiset ovat oikeasti aika rasittavia aikuisille - ainakin minulle.

PPS. Avainsana palstaretkelle taitaa olla kastelu ja kitkeminen. Koitan ahkeroida trimmaamisen nyt viikonlopun aikana.

PPPS. Olen muuten tehokas kirjaston käyttäjä - kun nyt vain kerkeäisin lukea kaiken lainaamani :D 




 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokeilussa ryhtiliivi

Lasten kaverit kylässä - ruokailu

Ärtyneen paksusuolen oireyhtymä - huonompi vaihe