Stressinhallintaa (onnistunutta) sekä vaatepohdintaa

Minulle iski taas stressi ja sitä kautta ahdistus ja pakkoajatukset. Se on kamalan kurjaa. Olen joskus pohtinut, millaista olisi elää ilman mielenterveysongelmia (tai mielialalääkitystä tai psykoterapiaa). Päädyin toteamukseen: mielenkiintoista.

Koska en pääse luultavasti kokeilemaan tällaista vaihtoehtoiselämää, täytyy tehdä omasta siedettävä ;) Olin erään päivän iltana sitä mieltä, että tarvitsen sairauslomaa. Olo oli niin kamala. Oli ollut todella paljon kuormittavia asioita ja hyvin vähän palautumisaikaa.

Päätin kuitenkin kokeilla. Oli etäpäivä. Tein tietoisesti ja rauhassa työtehtäviä, joiden tekemättömyys on stressannut minua. Sivuutin viestiliikenteen. Koska en ole töissä hälytyskeskuksessa tai lennonjohdossa, yhden päivän viive vastauksissa minun puoleltani on toisinaan mahdollista.

Kävin tuona kyseisenä päivänä aamulla salilla ennen töiden alkua. Pidin päivän aikana kunnolliset tauot. Kappas, en ollutkaan saurauslomakunnossa seuraavana aamuna. Kurja olo ei täysin helpottanut, mutta lieventyi huomattavasti. Olen valtavan tyytyväinen, kun tein näin. 

Olen mielenterveystyöskentelyni vastapainoksi tehnyt vaate- ja muita hankintoja. Minulla on tapana pohtia kaikkea tällaista oikein pitkään. Olen ollut nykyisessä työpaikassani kohta kaksi vuotta, ja onnistuin eilen hankkimaan työkengät :D 

Hankin myös vihreät farkut. Minulla on tosiaan ollut värifarkut viimeksi lapsena. Olen hankkinut myös mustavalkoisen mekon kesäksi sekä lilat sukkahousut sen mekon kanssa, jos ei ole laisinkaan kesäistä.Aiemmin keväällä olen hankkinut myös välikausikengät (maiharityyppiset). 

Joudun luultavasti seuraavien kuukausien aikana uusimaan lenkkarini. Ai niin, jouduin myös uusimaan mustat farkkuni, sillä edelliset ratkesivat haaroista. Aika paljon, vai mitä? Kyllä, minunkin mielestäni. Varsinkin, kun en hankkinut halvimmasta päästä olevia vaatteita.

Yritän hankkia suurimman osan vaatteistani hieman laadukkaammilta merkeiltä. Käytän vaatteet "loppuun", ja minulla on edelleen päivittäisessä käytössä 8 vuotta vanhoja vaatteita ja vielä vanhempia asusteita. 

Voisin hyvin käyttää vanhempiakin vaatteita, mutta muutuin ylipainoiseksi lasten syntymien aikana/jälkeen eli vanhimmat vaatteet eivät enää minulle sovi. Onneksi paino on pysynyt suurin piirtein samoissa lukemissa sen jälkeen eli vanhemmatkin vaatteet sopivat. 

Muuten, yksikään viime aikoina hankkimistani vaatteista ei ole tilattu verkosta, eli olen pystynyt suosimaan kivijalkaliikkeitä. Tykkään asioida sellaisissa, ja niitä on onneksi kävelymatkan päässä.




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokeilussa ryhtiliivi

Lasten kaverit kylässä - ruokailu

Ärtyneen paksusuolen oireyhtymä - huonompi vaihe