lauantai 9. lokakuuta 2021

Varhaiskasvatuksen ja koulun hämärtyvä raja

Nuorimmaiseni on nyt viisivuotias eli "viskari". Hänellä on päiväkodissa viskaritehtäviä, joiden suorittamisesta hän nauttii. Tehtävät voivat olla esimerkiksi ruokahetkissä auttamista tai sitten niin sanottuja akateemisia taitoja, eli erilaisia tehtäviä. 

Nykyajan varhaiskasvatus eroaa valtavasti siitä, mitä rva itse koki 1980-luvun lopulla. Viisivuotiaat eivät silloin vielä olleet minkään kouluun tähtäävän varhaiskasvatuksen piirissä. Se oli leikki-ikää. Toki se on vieläkin, mutta ajat ovat silti muuttuneet.

Ensi vuonna pojallani on edessä eskari, jossa erilaisia asioita mitataan jo paljon. Uskon, että poikani eskari "kulkee" yhtä ongelmattomasti kuin siskollanikin. Sitä seuraavana vuonna nuorempikin lapseni menee jo kouluun.

Paine kouluttaa yhä nuorempia lapsia tulee varmasti ulkomailta - Suomessa mennään verrattaen myöhemmin kouluun kuin juuri missään muualla. Onneksi itse oppivelvollisuutta ei ole aikaistettu - leikin merkitys ymmärretään onneksi vielä.

Ulkomaihin verrattuna meillä on kuitenkin toimiva päivähoitojärjestelmä. Uskon, että 4-vuotiaat koulun aloittajat monissa maissa ovat vailla päivähoitoa eivätkä koulua. 

Touhi on tänä syksynä oppinut useimmat kirjaimet. Huomasin tämän, kun kykenin luettelemaan hänelle kirjaimia, kun hän etsi erilaisia esineitä Minecraftia pelatessa. En ole itse opettanut, mutta näemmä hän on sitten havainnut asiat muualla.

Naakka oppi lukemaan kuusivuotiaana. Uskon, että Touhi oppii myös ennen koulun aloitusta. Kun rva oli lapsi, lasten lukemaan oppimista jarruteltiin - uskottiin, ettei koulussa sitten ole mitään tekemistä. Onneksi tästä on jo menty eteenpäin.

Uskon, että koulujuttujen vieminen varhaiskasvatuksen puolelle helpottaa koulun aloittamista. Toisaalta olen hieman huolissani, ettei nälkä kasvaisi syödessä - leikin on meillä uskottu olevan tärkeä osa aivojen kehitystä, mistä pitäisi pitää kiinni jatkossakin.

Päiväkodissa Touhille tärkeintä ovat tällä hetkellä kaverit. Hän on löytänyt sellaisia, minne on sitten mennytkin. 

PS. Minusta on hauskaa kuulla, kuinka Touhi on päiväkodissa auttanut pienempiä - se ei näy täällä kotona, koska hän on itse perheen pienin.

PPS. Olen ollut kiinnostunut siitä, miten koulua käydään eri maissa. Vaikka Suomen järjestelmää on nyt moitittu, siinä on vielä todella paljon hyviä puolia.

PPPS. Naakan lukutaito alkaa olla oikein hyvä - hän lukaisi tässä taannoin 250-sivuisen kirjan läpi, ja etsii nyt uutta kiinnostavaa luettavaa. Fiktiivinen teksti ei tällä hetkellä vedä yhtä hyvin kuin tietokirjateksti.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kahden aikakauden opiskelija

Suuri tavoitteeni oman tulevaisuuteni suhteen on tällä hetkellä "loppukoulutuksen" hankkiminen ammattiin, jossa toivon voivani työ...