Lukutalkoot ja viikonlopun talviurheilut

Minulla on tällä hetkellä opinnoissa vaihe, jossa luetaan paljon. Erinäisiä kokonaisteoksia ja artikkeleita riittää - olen jopa onnistunut löytämään käsiini tarvittavat tekstit. Toki teksteistä pitää tehdä muistiinpanoja - muuten lukunautinto olisi täydellinen ;) 

Ihan totta, rva on aina tykännyt lukea. En oppinut lukemaan mitenkään aikaisin, ihan keskimääräisesti ensimmäisen luokan syksynä. Minä olen käytännössä lukenut siitä asti joka päivä. Tällä hetkellä opiskeluun liittyviä tekstejä luetaan päivällä ja fiktiivistä, omaa lukemista illalla ennen nukkumaanmenoa. Siinä välissä luetaan toki lasten iltasadut.

Myös lukemalla oppiminen näyttää sopivan minulle. Se on oppimistapana hieman poissa muodista tällä hetkellä - kaiken pitäisi olla ryhmäprosessia, draamavääntöä ja innovatiivisuutta. Nyt koitti kuitenkin minun hetkeni - omatoimiset teoriaopinnot :D 

Tänään harrastan toki liikuntaa ainakin teoriassa - vien Naakan voimistelutunnille. Ei vaan, olen tehnyt muutaman lihaskuntoharjoituksen päivässä ja pyrkinyt kävelemään joka päivä 9000 askelta. Sen täyttämisessä on kotona työskentelevällä hieman keksimistä.

Olen saanut mittarimato-liikkeellä (joka toinen päivä) ja painonnostolla kyljellään (kevyet painot) hartiani parempaan kuntoon kuin aiemmin. Sopivien ylävartalon liikkeiden löytäminen on minun kropalleni aina hankalaa - nämä ovat oikeastaan ensimmäiset toimivat liikkeet hartioille. Lähes kaikki muut liikkeet jumittavat yläniskan.

Liikkuminen talvella on mukavaa, mikäli sää ei ole kovin liukas (eikä ole liian kova pakkanen tai vetinen suojakeli). Ilma on sopivan raikasta, ja hyvin pukeutumalla ei tule kovin helposti kylmä. Toki on taas kohta mukavaa, kun saa liikkua pitkästä aikaa maan eikä jään päällä.

Viikonloppukyläily toi lapsille mahdollisuuden hiihtämiseen (siis mahdollisuus olisi täälläkin, mikäli saisin raahattua meidät ladulle, joka on niinkin kaukana kuin 300 metrin päässä...) Naakka paineli pitkän aikaa syvässä hangessa ja Touhikin jaksoi jopa vähän kokeilla.

Rva taas ajatteli viikonloppuliikunnan suhteen, että hiihto näyttää raskaalta, pari kilomeriä potkukelkalla kuulostaa paljon raflaavammalta. No, "tukijalka" väsyi parinsadan metrin jälkeen ja palasin lenkiltä astmakohtauksen saattelemana :D Tulipahan retroiltua...

Ajatukset ovat pikkuhiljaa luisumassa kohti viljelykautta. Avasin jopa Facebookin puurarha ja piha -ryhmän pitkästä aikaa. Palstaa pääsee kurkistamaan vasta, kun lumi sulaa - nyt sen ympärillä menevät hiihtoladut.

PS. Ehkäpä johtuu helpottuneesta perhetilanteesta, että minulla on paljon parempi opiskelufiilis kuin syksyn teoriaopinnoista.

PPS. Olen todella iloinen, että hartiat pelittävät nyt paremmin kuin aiemmin.

PPPS. Täytyisi todella ohjelmoida hiihtoa, luistelua tms. johonkin iltaan.





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokeilussa ryhtiliivi

Lasten kaverit kylässä - ruokailu

Ärtyneen paksusuolen oireyhtymä - huonompi vaihe