Asuntoautomatka, osa 2, Lofootit

Lofooteilla vietimme kolmisen vuorokautta. Saavuimme mantereelta lautalla kylään nimeltä Å i Lofoten. Saapumisaika oli myöhäinen, koska pääsimme vasta kolmanteen lähtevään lauttaan. Ei pidä valittaa, asuntoauto on varsin mukava paikka odottaa.

Lofooteilla, varsinkin eteläosassa, on paljon vuorenrinteitä ja vähän tasaista maata. Siksipä ensimmäinen haaste oli löytää sopiva tasainen paikka yöpymistä varten. Lopulta löysimme turskamuseon ( :D ) parkkipaikan. Se oli varattu museon asiakkaille, joten päätimme mennä aamulla turskamuseoon - se oli kyllä sitten kiinni.

Pääsimme kuitenkin toiseen museoon, joka sijaitsi monessa rakennuksessa ja jossa tarina kertoi nuoren tytön elämästä Lofooteilla kauan sitten. Museo oli kaikkien mielestä mielenkiintoinen. Kylä oli kaiken kaikkiaan hieno.

Lofooteista voi vain sanoa, että minne tahansa pään käänsi, siellä oli hieno maisema. Jopa erään vähän epävirallisen majoituspaikan vessajonossa illalla oli niin upea vuorimaisema, että en ollut kunnolla huomata jonotuksen kestoa.

Koska olimme lasten (siis meidän lasten luonteisten lasten) kanssa liikkeellä, emme yrittäneet esimerkiksi patikkapoluille. Sellainen olisi ollut hienoa, mutta ei onnistu meidän perheessä ainakaan vielä.

Sen sijaan pysähdyimme usealle pienelle ja upealle rannalle. Tavoitteenamme oli muun muassa nähdä meduusoja - se onnistui lopulta :) Touhi kävi reippaana uimassa monta kertaa, me muut tyydyimme rantailuun.

Yksi kyläkohteemme oli Henningsvaer hieman hassusta syystä: lapset halusivat poiketa erään tubettajan neuvosta "maailman hienoimmalla jalkapallokentällä". Senpäs me teimme - lapset olivat vaikuttuneita, minä en ollut täysin varma, mutta paikalla oli oikein monta suomalaista ;)

Kyseisessä kylässä oli ehkä jopa hieman hipahtava tunnelma...ja oikein kallista ravintolaruokaa. Kylään pääseminen vaati jonotusta ja ruuhkaa, ilmeisesti sen lähellä oli paljon patikointi, boulderointi - ja mitälie kohteita.

Kävimme myös yhdessä erityisen mielenkiintoisessa paikassa Lofooteilla, mutta kirjoitan siitä myöhemmin. Matkalla näimme niin paljon, että asioita pitää vähän palautella mieleen :)