Norovirus vieraili meillä

 Maanantai-iltapäivällä olo alkoi tuntua hieman kummalliselta. Arvuuttelin, että vatsanväänteiden täytyy johtua liiasta kahvin juomisesta tai sitten migreenistä. Jälkimmäinen oli pahempi uhka, joten päädyin lähtemään tuntia aiemmin kotiin tekemään loput etänä.

Kotona se sitten alkoi. Vatsa ei enää pitänyt sisällään mitään, siis kummankaan pään osalta. Lisäksi tuli kylmä ja kroppaa alkoi särkeä. Ei hemmetti, noro!

Tilanne oli aktiivisesti päällä kellon ympäri, aamuyöllä totesin, että jee, nyt voin nukkua muutaman tunnin. Eilinen oli oksentamisen suhteen parempi, mutta vatsa kramppasi ilkeästi koko päivän. Syöminen jäi minimiin.

Tänään olo tuntuu jonkin verran paremmalta. Seisaallaan olo huippaa vielä hieman, ja syömiset kannattaa varmaankin pitää melko vähäisinä ja vatsaystävällisinä. Olen varsin harvoin kipeänä. Vatsataudissa olen sitäkin harvemmin. Vaikka molemmat raskauteni olivat hyvin oksennuspainotteisia, tulee aina yllätyksenä, miten heikkoon kuntoon vatsatauti nopeasti vie.

Luulen kuitenkin, että tänään alkaa tuntua jo vähän paremmalta. Ainakin voisin hakea Touhin päiväkodista. Kun minä en ole ollut hakemassa, hänet on jouduttu hakemaan vasta viideltä, mikä ei ole Touhin mieleen. Ymmärrän häntä kyllä hyvin.

Ylipäätään, minulla on aina tunne, etten tee tarpeeksi kotitöitä enkä paljon muutakaan. Kun olen joskus harvoin sairaana, huomaan, kuinka hommat alkavat kasaantua yllättävän nopeasti. Monikaan asia ei oikeasti tule hoidetuksi. 

Tästä jopa minä voin vetää johtopäätöksen, että minun pitäisi arvostaa itseäni ja tekemisiäni enemmän ja olla armollinen itselleni muulloinkin kun sairaana. On kamalan vaikeaa muuttaa ajatusmalleja, jotka ovat muodostuneet kenties jo lapsuudessa, mutta ehkä se pala palalta onnistuu. 

Meille piti viikonloppuna tulla isovanhemmat kylään, mutta vierailua piti siirtää, kun vatsatauti voi vielä tarttua. Viime viikonloppuna, lauantaina, oli onneksi ihan mahtava päivä. Kiertelin hyvässä seurassa Etelä-Helsingin gallerioita ja suurlähetystöaluetta hienoja taloja ihmetellen.

Tällainen tapa viettää päivää on minulle oikeastaan melko vieras. En välttämättä olisi itsekseni lähtenyt viettämään vapaapäivää tällä tavalla, mutta kun ei tarvitse lähteä yksin, olen täysillä mukana.

Jos seuraavalta viikonlopulta jotakin toivon, niin olisiko se sitten terveyttä. Erityisiä suunnitelmia ei vielä toistaiseksi ole, tai on jotakin, johon en ole vielä uskaltanut ilmoittautua. Katsotaan, kuka pysyy ja miten terveenä.

PS. Arvosta itseäsi ja tekemisiäsi muutoinkin kuin sairaana :)

PPS. Ymmärrä, että toipuminen tapahtuu askel askeleelta. Et voi olla melkein terve jos olet oksentanut 12 tuntia putkeen ;) 

PPPS. Astu ulos mukavuusalueeltasi. Saatat kokea uudenlaisia ajanviettotapoja ja latautua henkisesti.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokeilussa ryhtiliivi

Lasten kaverit kylässä - ruokailu

Ärtyneen paksusuolen oireyhtymä - huonompi vaihe