Pohdintaa lauantain alkuun - Sofian maailma

Yksi minua ärsyttävistä asioista elämässäni on, etten saa selän kipuilua kuriin. Aina joku kohta lantiosta niskaan kipuilee ja on järkyttävässä jumissa, useimmiten monta kohtaa yhtä aikaa. Nyt kipu on keskittynyt alueeseen lavoista ylöspäin.

Olen käytännössä koko aikuisikäni etsinyt keinoja saadakseni selän parempaan kuntoon. Nykyäänkin jatkan duunia, joka tuntuu useimmiten toivottomalta. Harrastan uintia, pilatesta ja lenkkeilyä. Kotona olen ottanut käyttöön kahvakuulan.

Myönnän, että olen välillä todella kateellinen, kun joku sanoo saaneensa sillä ja sillä treenillä selkänsä kuntoon. Minun tuntuu olevan loputon työmaa, joka lyö itsensä lukkoon sekä siitä että tekee jotakin että siitä ettei tee mitään :D 

Kun treenaa, siitä tulee endorfiinia ja hyvä olo. Harmillista on kuitenkin, että kipu ja jumitus vain jatkuvat. On henkisesti raskasta, kun aina on jäykkä olo ja johonkin sattuu. Tuntuu, että teen koko ajan liian vähän ja väärin ja olen muutenkin huono ihminen. 

Sitten muihin aiheisiin (oikein uutismainen lausahdus). Yksi kollega kertoi kuunnelleensa äänikirjana loppuun Sofian maailman. Minulle tuli into tehdä sama. Koska en kauheasti välitä äänikirjoista, lainasin teoksen kirjastosta.

Sofian maailma on  nuortenkirja, joka käy läpi koko länsimaisen filosofian historian. Se ei ole nopeaa luettavaa ja meinasin aluksi antaa periksi jo Sokrateen ja Platonin välissä. Päätin kuitenkin jatkaa, ja nyt olen saavuttamaisillani keskiajan.

Suosittelen Sofian maailmaa sekä uutena teoksena että sellaisille, jotka ovat ehkä lukeneet sen nuorena. Kirjaan palaaminen on ollut itselleni kiehtovaa, koska elämänkokemus vaikuttaa asioiden pohdintaan :)

Sää ei nyt ehkä tänä viikonloppuna ole ihan ideaali. Minulla olisi pieni suunnitelma lähteä lasten kanssa katsomaan esimerkiksi jotakin museota/näyttelyä. Meillä viikonloput alkavat kuitenkin verkkaisesti, joten katsotaan nyt, mitä tehdään.

Minulla olisi yksi yhdistysasia hoidettavana. Olen huomannut, ettei ns. byrokratiahommia ole yhtään kivaa tehdä viikonloppuna. Dilemma vain on, että arkena ei asioiden hoitamiseen tahdo olla aikaa. Aika usein olen kyllä huomannut, että etukäteen surkuttelemani hommat ovat 5-10 minuuttia vaativia ;)

PS. Yksi kahvakuulaliike oli olevinaan hyvä, mutta eikö se lukkiuttanut niskan molemmat puolet kallonpohjia myöten. Kiva fiilis, kun piti käydä nukkumaan ja rentoutua.

PPS. Sofian maailma on myös oikein hyvä keskittymisharjoitus. Huomaan, että keskittymisessäni on alkuun ongelmia, mutta kun huijaan itseni alun ohi, minulla on oikein mukavaa.

PPPS. Jos sade keskeytyy, haluan kuitenkin tehdä pitkähkön lenkin.




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokeilussa ryhtiliivi

Lasten kaverit kylässä - ruokailu

Ärtyneen paksusuolen oireyhtymä - huonompi vaihe