Kuntoutus ja poikittainen vatsalihas

Kävin viime perjantaina Ortonissa fysiatrilla. Reissu oli muutamalla tavalla ihan antoisa. Sain myös vahvistuksen surkeaan oikeusturvaani potilaana, jolla ei ole oikein mitään sellaista vammaa, jonka voisi kliinisesti todistaa. Juttuhan olisi ihan ok, jos minulla ei olisi näitä oireitakaan...

Fysiatri pohti tilannetta ja totesi sitten, että minua on kyllä yritetty kuntouttaa aivan hävettävän vähän. Joo-o, olen ollut koko ajan samaa mieltä. Hänen mielestään minun pitäisi yrittää hakea Kelan yksilökuntoutukseen. Sellaiseen, joka toteutuu niin, että mukana olisi henkilöitä, joilla on asiantuntemusta whiplashin hoidosta!

Tämä panee taas miettimään, kuinka huono tietämys (tai haluttomuus välittää tietoa) voi olla niillä, joiden kanssa olen asioinut. Minähän olen alusta saakka yrittänyt saada tietoa eri kuntoutusmahdollisuuksista, mutta Kelan yksilökuntoutuksen olemassaolosta ei ole kukaan maininnut.

Sitten kuntoutuksesta...lähin kuntoutukseen liittyvä juttu, fysioterapiakäynnit ovat alkaneet. Tosin meneillään on parin viikon tauko siitäkin, johtuen ihan aikatauluista.

Fysioterapiassa olen tiedostanut erään "uuden" asian itsessäni: poikittainen vatsalihas. Se sijaitsee vatsassa alhaalla ja syvällä ja toimii vyön tavoin, ryhtiäni tukien. Olen pari viikkoa hahmottanut kyseistä lihasta ja onnistunut parantamaan ryhtiäni. Kävellessä ja seistessä tämä toimii, mutta istuessa kyseinen lihas on vielä hakusessa. Toivottavasti treeni vaikuttaisi ajan myötä myös yläselän jumituksiin

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokeilussa ryhtiliivi

Ärtyneen paksusuolen oireyhtymä - huonompi vaihe

Lastenhuone - tavaranvähennys