Toisenlainen näkökulma rahaan

Raha taitaa olla yksi niistä asioista, joita jokainen pohtii enemmän tai vähemmän päivittäin. Lehtijutut niistä harvoista, jotka elävät melkein luontaistaloudessa, käsittelevät nekin rahaa - sitä, kun rahaa ei käytetä.

Minä olen tässä blogissa puhunut rahasta ja taloudesta usein. Käytännössä aina puhe rahasta on liittynyt yhteiskunnan tai minun varoihini tutkimuksiin tai kuntoutukseen liittyen. Ne ovat tärkeitä aiheita, mutta nyt ajattelin ottaa hieman toisen näkökulman varallisuuteen.

Heti alkuun voin todeta, että olen oikeastaan päässyt pitkän, pienituloisen kauteni ajan melko helpolla. Syy on se, etten ole kovin viehättynyt materiasta. Ihan askeettikaan en ole, mutta monet jutut, joihin voisi käyttää rahaa päivittäin, eivät viehätä minua.

Tykkään blogin kirjoittamisen lisäksi lukea blogeja. Itselleni sopivien blogien löytäminen on vain hankalaa (saa vinkata :) ) Portaalit ovat täynnä esim. lapsiperheblogeja, joiden kuvauksissa mainitaan, että blogi käsittelee lapsiperheen elämää.

Kun innostuneena avaan tällaisen blogin, se onkin tavaraesittely, jossa aiheena on lapsiperheen kodin tahtaron, alati vaihtuva sisustus, lasten merkkivaatteet, joku kuvaussessio jne... Joko olen itse juntti tai sitten minulle se lapsiperheen arki on jotakin ihan muuta.

Hmm...jännää...kun näen kaupassa kivan lastenvaatteen, minun on tosi harvoin pakko saada sitä. Minulle lapsen vaatteesta tulee rakas vasta kun se on ollut lapseni päällä. On ihan sama, onko vaatteen alkuperä kauppa, kirppari vai tuttavaperhe.

Kun joskus käyn esim. vaateostoksilla, on se juhlan paikka, ei tavalliseen arkeen kuuluva juttu. Omalla elämäntyylilläni on juuri tämä mukava seuraus - kun saan jotakin uutta, se on iso juttu ja ilon aihe.

Mistä minä sitten saan kiksejä? No, ehkäpä siitä säästämisestä! Kun huomaan, että olen saanut suunnittelemalla kuukauden ruokamenomme laskemaan, myhäilen tyytyväisenä mielessäni. Kun korjaan rikki menneen vaatteen, se aiheuttaa minulle suurta mielihyvää.

Hihkuin mielessäni, kun viime kesänä keksin, etten enää osta vaateketjujen isoja sukkapakkauksia. Niiden sukat kuluvat hetkessä rikki, ja uusia saa olla jatkuvasti hankkimassa lisää. Vaihdoin kotimaiseen, hintavampaan merkkiin - jokainen viime kesänä hankittu sukka on edelleen ehjä :)




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokeilussa ryhtiliivi

Lasten kaverit kylässä - ruokailu

Ärtyneen paksusuolen oireyhtymä - huonompi vaihe