Kelassa asiointia

Tämä on taas niin tätä...Sain Kelalta viime kuukauden sairauslomahakemuksestani ilmoituksen, jossa pyydetään hoitokertomus, kun A-sairauslomatodistus ei kuulemma informoi tarpeeksi. Nythän minulla on menossa tätä lajia jo toinen kuukausi, josta lääkäri lupasi toimittaa B-lausunnon suoraan Kelaan.

Kävin kysymässä, kävisikö B-lausunto tuon ensimmäisenkin kuukauden selitykseksi, kun sairaus on koko ajan sama ja krooninen. Luukulla minulle sanottiin:

- Sen pitää olla hoitokertomus, kun sitähän tässä pyydetään.

Minä sanoin, että selviäähän asia siitä B-lausunnostakin ja vielä laajemmin, mutta en viitsisi jonottaa kahta tai kolmea viikkoa puhelinaikaa terveyskeskukseen, jotta voisin sen yhden hoitokertomuksen tilata.

- No en minä sitä voi luvata, kun käsittelijä on näin pyytänyt.

Sitten kysyin, saisinko käsittelijän yhteystiedon, niin voisin kysyä itse asiaa.

-Se ei ole mahdollista.

Kysyin, voiko sinne tietoihini laittaa muistutuksen, että B-todistus on tulossa.

-Voi. (hienoa, jokin valopilkku sentään...)

Sen jälkeen tiedustelin, voisiko käsittelijä itse tilata hoitokertomuksen terveysasemalta.

- Ei me täältä mihinkään soitella.

Sitten sain numeron (maksullisen tietenkin), johon voin soittaa ja kysyä lisäaikaa käsittelylle, mikäli B-todistus ei ole saapunut Kelaan määräaikaan mennessä. Sen jälkeen minun on varmaan pakko tilata se hoitokertomus.

Kiitos taas, Kansaneläkelaitos, avuliaasta toiminnasta! Meillä kroonisesti sairailla riittääkin tätä energiaa näiden iänikuisten sotkujen selvittämiseen...

Kommentit

  1. Kritisoitko Kelan sisäisiä sääntöjä vai asiakaspalvelijan toimintaa? Asiakaspalvelijan työ on noudattaa sisäisiä sääntöjä, muuten tulee potkut.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokeilussa ryhtiliivi

Lasten kaverit kylässä - ruokailu

Lasten merkkivaatebuumi - tulipahan koettua