Päiväretki TE-toimistoon

Tänään olisi vuorossa päivätoimintaa - käynti TE-toimistossa kuntoutusneuvojan luona. Hänen kanssaan olen asioinut työkokeilujeni tiimoilta sekä sitä ennen kuntoutustutkimuksen, joka minulle tehtiin loppuvuodesta 2010. Asiointi on sujunut hyvin. Hän näkee minut ihmisenä, ei pelkkänä ongelmana.

Nythän en tiedä, hyväksyykö Kela sairauspäivärahahakemuksiani. Perusongelma on ihan hullu: lääketiede ei ole vielä niin pitkällä, että whiplash näkyisi minkäänlaisissa kuvissa (tai on eräs kuvantamismenetelmä, jota Kela ei kuitenkaan hyväksy). Kun ei voi todentaa, niin ongelmaa ei ikäänkuin ole. Olen täysin tietoinen siitä, että saatan tästä syystä jäädä minulle kuuluvien etuuksien ulkopuolelle.

Sain vinkin ilmoittautua työkyvyttömäksi työnhakijaksi. Tällöin minulle ei tarjota töitä, joita en voisi ottaa vastaan tai koulutuksia, joihin en voisi osallistua. Työttömyyspäivärahaa en kumminkaan saa, kun asun samassa taloudessa henkilön kanssa, joka tienaa yli tulorajan, joka puolisolla saa olla.

Nyt aion myös pyytää TE-toimiston yhteenvedon työkokeiluistani. Sellaisella dokumentilla voisi olla merkitystä, kun työkykyäni selvitetään. Eiväthän ne kokeilut hyvin sujuneet - paitsi ammatillisesti.

Ristiriitaista tässä on, että nyt minun on kynsin ja hampain taisteltava työkyvyttömyyteni puolesta, vaikka en koskaan halunnut vammautua ja jäädä sivuun työelämästä. Viranomaispuolella ei juuri kysytä, miltä minusta tuntuu, kun voimat eivät työelämään riitä. Tai miltä minusta tuntuu, kun suoritin sairaudestan huolimatta loppututkinnon hyvin tuloksin, enkä pääsekään nauttimaan työni tuloksista.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokeilussa ryhtiliivi

Lasten kaverit kylässä - ruokailu

Ärtyneen paksusuolen oireyhtymä - huonompi vaihe