Lontoo, osa 2

Meillä oli hotellissa oikein monipuolinen aamiainen - jopa nirsolle esikoiselle löytyi ruokaa ;) Aamiaisella sai sekä perinteistä englantilaista aamiaista että sitä mannermaisempaa. Minä maistelin kaiken läpi - nakit ja sen sellaiset eivät tosin uppoa aamulla, joten skippasin. Paahtoleivän papuineen kokeilin kuitenkin ensimmäisenä aamuna.

Lähdimme seikkailemaan pitkin Lontoota. Ensimmäinen etappimme oli Madame Tussaud`s. Se sattui sijaitsemaan "samalla kadulla" kuin hotellikin, tosin 2,5 kilometrin päässä. Otimme kaksikerroksisen bussin. Se oli lapsista äärettömän hauskaa, toki hupia myös aikuiselle.

Olipas ihanaa, kun olimme hivenen liian aikaisin paikalla. Menimme kävelemään Regent`s Parkiin. Puutarhahulluuteni pääsi hieman valloilleen, ja meinasin jo henkisesti sivuutttaa vahakabinetin tutkiakseni puistoa. Narsissit ja muutkin kevätkukat kukkivat, sorsilla oli poikaset ja sää oli täydellinen.

Vahakabinetti oli sekä upea että pieni pettymys. Jengiä oli aivan valtavasti. Käytävät ovat rakennuksessa varsin kapeita, ja "kuningasperheen" luokse ei enää päässyt muuten kuin ammattivalokuvaajan kuvattavaksi lisämaksulla.

Onneksi kuningatar Elizabeth oli, öö, kuolemansa jälkeen siirretty vapaasti kuvattavien hahmojen joukkoon. Poseerasimme Naakan kanssa hänen seurassaan. Musiikki oli järkyn kovalla ja nepsy-Naakka teki parhaansa kestääkseen. Kun menimme portaita alas kohti "kauhukabinettia", tuli itku, kun Naakka luuli että sinne joutuu eikä meinannut uskoa että paikka on k16 ja sen ohi mennään.

Varmaankin parasta oli "vuoristorata", jossa sai katsella Lontoon historian. Olin neljättä kertaa kohteessa, mutta jaksoin nauttia. Tajusin muuten, että olin vahakabinetissa ensimäistä kertaa 1999 vanhempieni kanssa. Sitten 2003 Interraililla ystävien kanssa, 2014 puolison ja nyt 2023 lasteni kanssa <3 Mikähän on seuraava etappi...

Lontoo-lauantai jatkui pienellä lepohetkellä hotellilla. Naakka: muumikirja, Touhi, puhelin (Geometry Dash ja Duolingo suomeksi). Minä: Enni Mustonen: Tekijä sekä Berlitzin Lontoo-opas. Lähdimme taas liikkeelle kohti Buckinghamin palatsia.

Lapset jaksoivat tähänkin asti hienosti. Kävimme katsomassa, miltä parvekkeelta kuningasperhe tervehtii kansaa ja ihailimme kaikkea hienoa. Kävelimme Hyde Parkin kautta bussipysäkille - edessä oli parin tunnin kiertoajelu (kätevää kaiken kävelyn jälkeen).

Vähän nauratti, kun lapset kysyivät ensimmäisenä, saako ottaa puhelimen :D heti kun istuttiin kaksikerroksisen bussin etupenkeillä yläkerrassa. Lupaa ei herunut.

Lauantai-illalle löysimme mukavan intialaisen ravintolan aivan kotikulmilta. Pub olisi ollut hakusessa, mutta ne olivat kaikki täynnä. Intialaisessa ei ollut menohetkellä muita kuin me, mutta lopulta se tupsahti täyteen ihmisiä. Tulinpa syöneeksi itselleni täysin uutta ruokalajia, dobiaza -kanaa. Sepäs osoittautuikin uudeksi lempi-intialaiseksi. Lapsille maistui butter chicken ja erityisesti naan-leipä.

Menimme jokaisena iltana nukkumaan aikaisin - olin itse sängyssä jo 21.30. Näin jaksoi nousta aamulla ylös ja ehtiä tehdä paljon asioita (aikuisten reissulla olisi levätty enemmän, lasten kanssa se on hankalaa). Hotellihuone oli 14.kerroksessa, niin varsin vilkkaan kadun meteli ei sinne juuri kuulunut.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokeilussa ryhtiliivi

Lasten kaverit kylässä - ruokailu

Ärtyneen paksusuolen oireyhtymä - huonompi vaihe