Mikä minua motivoi?

On olemassa liikuntafriikkejä, jotka eivät pysty olemaan liikkumatta. On paikallaan viihtyviä, joille liikkuminen on tuskaa. Sitten on tällaisia kuin rva, jotka ovat jotakin siltä väliltä ja  vielä eri päivinä eri tavalla.

Tilanteeni on sellainen, että minun on pakko tehdä harjoitteeni, halusinpa tai en. En todellakaan voi sanoa pitäväni siitä kaikesta, pääasiassa teen kuitenkin, mitä ohjelmaani kuuluu. 

En voi sanoa olevani luonnostani liikunnallinen, mikäli siihen ei lasketa mieltymystä luonnossa kulkemiseen, kosketusta veden kanssa ja musiikin ja liikkeen tai meditaation ja liikkeen yhdistämistä.

Luonnossakaan en halua juosta rymistellä, uinti kovaa vauhtia on myös aika kurjaa. Samoja asioita en voi tehdä kovin kauan yhteen menoon, sillä kyllästyn nopeasti. 

Mikä minua sitten motivoi harjoittelussa? 

1. Edistyminen, hidaskin. On ollut mukavaa huomata, että lihasvoimani on hieman kasvanut eikä oikea käteni ole enää yhtään niin voimaton kuin aiemmin. Rintarangan liikuttelukin on auttanut tilannetta. 

2. Ajatusten tyhjentäminen. Kun fyysiset harjoitteet ovat tarpeeksi haastavia (kuten lähes kaikki kehollinen harjoitus rva:lle), tulee niihin keskityttyä täysillä. Tilaa esimerkiksi turhalle huolehtimiselle ei jää. 

3. Kehon löytyminen. Kuntouttaessani itseäni olen oppinut valtavasti kehostani. Sieltä löytyy vaikka minkälaisia lihasryhmiä ja tuntoalueita, jotka ovat yhteyksissä toisiinsa. 

4. Jos harjoittelen, annan kenties itselleni mahdollisuuden yhä useampaan kivuttomaan/vähäkipuiseen päivään tulevaisuudessa. 

Tavoitteeni on parantaa vointiani askel askeleelta. Yksi konkreettinen tavoite on osallistua jonkinlaiselle joogan alkeiskurssille (sellaiselle, joka ei ole kovin akrobaatinen) lähitulevaisuudessa, kenties ensi vuoden aikana. 

Tavoitteeni on myös oppia lepäämään ja lataamaan akkuja - sairastamiseen menee niin paljon energiaa, että myös lepo on valtavan tärkeää. Olen valehtelematta usein todella väsynyt, elän varmaankin aika täysillä tällä hetkellä. 

Lopuksi, minulla on edelleen painonpudotustavoite, jolle kuuluu seuraavaa: ruokavalioni on varsin hyvä, suuria muutoksia ei ole tarvinnut tehdä. Projekti on ollut vähän aikaa jäähyllä, mutta nyt olen palannut asiaan uudestaan.

Minulla on PT:n laatima ruokavalio, jota olen nyt noudattanut puolitoista viikkoa. Palaan siihen tarkemmin myöhemmin, mutta sen verran aiheesta, että kyseessä on hidas ja rauhallinen dieetti, jota on ainakin tähän asti ollut suhteellisen helppo noudattaa.

Ainakin nyt paino näytäisi kääntyneen hivenen laskuun, joten katsotaan, mitä tästä seuraa.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokeilussa ryhtiliivi

Lasten kaverit kylässä - ruokailu

Ärtyneen paksusuolen oireyhtymä - huonompi vaihe